donderdag 30 juli 2015

Arashiyama


Met een beetje spijt in mijn hart verlaat ik mijn guesthouse. Reizen is altijd afscheid nemen en een beetje opnieuw beginnen. Telkens als je ergens genesteld bent is het tijd op te vertrekken, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Mijn nieuwe bestemming in Arashiyama . Daar heb ik een afspraak met vrienden van bij ons :  een Belgisch– Japans koppel met 2 kinderen.
Zoals eerder vermeld  is het openbaar vervoer is gigantisch maar voor een westerling redelijk ingewikkeld. Hoe het komt weet ik niet, maar zodra ik een kaart ter hand neem trek ik als een magneet mensen aan die me willen helpen. Ditmaal zijn het 2 Russische studenten die toevallig dezelfde weg op moeten. Zo had ik hen maar enkel te volgen.
Een heel kleurrijk stationnetje met een heel leuk aankomstmuziekje geeft me het gevoel dat ik hier welkom ben.
Arashiyama ligt aan een rivier,  het is daarmee ook een geliefd toeristenstadje voor de Japanners. Een heel mooi stadje.
Om 14u afspraak met de vrienden. Het is heel leuk weer eens in het Nederlands ( lees maar Ooigems ) te mogen babbelen. We logeren in een prachtige Rykon. De vrienden leren me een aantal Japanse gebruiken . s’Avonds wordt het diner opgediend in ons eigen kamer ( living ).  Aan een lage tafel zitten we op de grond op een kussen ( waarbij een leuning hoort ) Een traditioneel geklede jongedame brengt met de nodige buigingen  de verschillende gangen aan. Zittend op haar knieĆ«n geeft ze uitleg over wat er op een opdienblad staat, met daarbij de gebruiksaanwijzing. Best dat mijn vrienden Japans begrijpen, anders zou ik nooit geweten hebben hoe ik aan zo iets moest beginnen. Het was HEERLIJK.
Het ontbijt gebeurt op dezelfde wijze maar in verkorte versie . Dank u wel Tom en Kumiko en de kindjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten