maandag 27 juli 2015

Kennin-ji tempel in Kyoto


Het is alweer snikheet. Mijn hals is verbrand en doet pijn van gisteren teveel in de zon te lopen.
Ik vraag me af of het wel nodig is dat ik dat ik mijn volledig vooropgesteld programma stuk voor stuk afwerk.  Ik besluit om het vandaag wat kalmer te doen en alles in die hitte op mij laat afkomen. Zonder doel loop ik het oude Kyoto te voet af . Tempels zijn er meer dan genoeg .  Ik neem een stop bij de Kennin-ji tempel en ik laat me daar verrassen door de schoonheid van deze tempel. Bij het binnenkomen kan je een film zien over hoe het daar nog tot op heden aan toe gaat. Monniken zitten  uren bewegingsloos op hun knieĆ«n, zodra ze maar iets bewegen krijgen ze twee stokslagen op elke schouder. Zonder te verpinken bieden ze zelf hun schouder aan. In de film zie we ook hoe een hedendaagse schilder een nieuw doek heeft geschilderd dat nu aan het plafond bevestigd is . Het doek heeft de groote van een sportzaal . Het werd gefilmd terwijl hij aan het werk was.

Plafond wit zwart met de hand geschilderd.

Een grote tempel staat altijd midden een heel tempelcomplex. In de kleiner tempels zien we hoe monniken steeds luidop bidden terwijl ze op een gong slaan. ( waarschijnlijk om niet in slaap te vallen ) Indien ze niet aan het bidden zijn  ( lees luidop klaaggezang ) dan zijn ze aan het werk in de tuin.

De rest van de dag kuier ik in de straten . Het valt me op hoe ze hier gekleed zijn . Ondanks de hitte dragen er nog heel veel vrouwen nylon panty's. Op veel te hoge hakken bewegen ze zich soms waggelend voort. Veel mannen lopen er heel deftig bij, wit hemd, kostuum en das .
De verschillen zijn hier enorm, je ziet hier van alles, van traditionele kleding ( kimono mannen en vrouwen ) tot korte shorts. Maar alles heel deftig .
Om niet in herhaling te vallen vat ik kort mijn avond samen : Sushi !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten